Yleinen

Viiden vuoden päästä sinäkin ajat piuha kontissa

Vielä on selkeästi muistissa vuosi 2014 Vammalan Ammattikoulun Auto-osaston luokassa istuessa, kun tuntia pitävä, samana keväänä eläkkeelle siirtyvä opettaja totesi muutaman vuoden päästä meidän kaikkien ajavan automaattivaihteisella autolla. Ihan ensitöikseen pitää olla positiivisesti yllättynyt siitä, että tuollaisia innovatiivisia tulevaisuuteen katsojia löytyy tuosta ikäryhmästä. Tai tunnetko tänäpäivänä ketään seitsemänkympin ja tuonelan välistä, kuka on rehellisesti sitä mieltä, että sähköautot ovat siisti juttu?

Palataan tuohon vuoteen 2014. Vaikka olen aina ollut seitinohuesti vakavasti otettava bensalenkkari, en ollut täysin ajatusta vastaan siitä, etteikö me ajettaisi automaateilla vielä joskus. Olin tuolloin ollut kaksi työharjoittelua sekä koko kesän hommissa Tamperelaisella merkkikorjaamolla, jossa luonnollisesti huollettiin uusia ja lähes uusia autoja. Ainakin tässä korjaamossa tuohon aikaan automaatti oli enemmänkin kasuaali vaihtoehto, minkä saatoit saada hyvän tarjouksen tullen ilman lisähintaa uuteen autoon. Nykypäivänä joudut vääntämään tosissaan kättä, että saat käsivalintaisen vaihteiston uuteen autoon eikä se kaikissa malleissa ole edes mahdollista enää.

Tottakai itse ajoin paljon autoilla laidasta laitaan noissa hommissa, mutta olin myös itse omistanut automaattivaihteisen auton jos toisenkin. Vuonna 2014 se ei siis ollut millään lailla tabu ainakaan minulle, mutta enemmänkin ihmetyksen aihe. Pohdin päässäni voidaanko viidessä vuodessa kehittyä niin paljon, että automaattivaihteistosta saataisiin kehitettyä tarpeeksi järkevä vaihtoehto, joka korvaisi valtaosan manuaaleista. Oli kuitenkin aika, milloin automaattivaihteisto kulutti enemmän polttoainetta, kuin manuaalivaihteisto, mutta tuolloin vuonna 2014 kelkka alkoi kääntymään toiseen suuntaan.

Sitäpaitsi miksi nykypäivänä vaihteenvalitsimiin on enemmän vaihtoehtoja, kuin Ikeassa valaisimia? Sillä on yks vitun tehtävä, sen ei tarvitse voittaa kansainvälistä muotoilupalkintoa.

Tää on se kappale, mitä te juntit ette halunneet kuulla

Näiden nykypäivän “sähkösuristimien” kanssa ollaan nyt aivan identtisessä tilanteessa. Käytin “sähkösuristin” nimitystä, että nämä muutaman aivosolun bensahuuruissa tai diisselin käryssä kadottaneet henkilöt pääsevät myös alusta asti mukaan. Nykypäivänä Hybridi- ja Sähköautot ovat yhtä lailla kasuaali vaihtoehto perinteiselle polttomoottorille, kuin mitä automaattivaihteisto oli vuonna 2014 manuaalille. Samalla tavalla silloinkin kuuli vastustelua ja turhaa mölinää automaateista, mutta olin 19- vuotias, joten tutkimusalueeni kohdehenkilöt eivät antaneet ehkä tarpeeksi laajaa kuvaa realistisiin tuloksiin.

Nyt ollaan siis siinä käännekohdassa, missä sähkömoottoreilla varustetuissa autoissa alkaa olemaan enemmän järkeä, kuin turhuutta. Alkupään virheet on korjattu ja löydetty selkeä suunta mihin mennään sekä vaihtoehtoja on jo paljon. Saat valita haluatko 100% sähköauton, hybridin millä voit ajaa kymmeniä kilometrejä sähköllä sekä käyttää sitä myös lisätehona auton bensa- tai dieselmoottorille. Lisäksi löytyy näitä kevythybridejä, mitkä siis sisältävät tosi pienen akun, mitä ei erikseen voi ladata. Sähkömoottori helpottaa ainakin liikennevaloista lähtiessä sekä maantiellä aina hetkellisesti sammuttamalla moottorin. Tosin ainakaan Seat Leonin kohdalla tästä ei tuntunut olevan hyötyä, mistä kerronkin omassa koeajossaan täältä löytyvästä toisesta artikkelista. Oma mielipide on, että kevythybridin ainoa etu on auton ostohinnassa alhaisten verojen vuoksi. Jos siis oletetaan, ettei sähköpuoli näistä autoista koskaan vaadi niin kallista remonttia, että auton edullinen hinta olisikin vain placebo…

Fakta on nyt kuitenkin se, että “sähkösuristimet” ovat tulleet jäädäkseen. Ihan samalla tavalla kuin Dieselit silloin 2000- luvun alussa. Olin silloin niin nuori, tai nuorempi kuin nykyään, että en tiedä varmaksi, mutta epäilen, että samalla tavalla kuuli pullansyöntiaukon availua niistäkin. Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun Diisseliautoja, tai varsinkaan viritettyjä sellaisia, ei näkynyt autotapahtumissa lainkaan. Nykypäivänä ainakin 70% cruisingin autokannasta kulkee Dieselillä ja melkein jokainen näistä autoista on reippaasti ripeämpiä, kuin bensa-autot. Sama tulee tapahtumaan sähkö- ja hybridiautoilla. Ennenpitkään siitä tulee muotia ja oon itse huomannut sen jo hieman alkaneen. Ongelma on vaan siinä, että autoharrastajat pitävät tätä jotenkin uhkana. Eikö autoharrastuksen ydin ole siinä, että jaetaan sama kiinnostus autoihin ja niiden rakentelemiseen riippumatta siitä minkä näköinen, kokoinen tai maalainen se auto on? Mitä sen on väliä, jos jonkun toisen auto kulkee osittain tai täysin sähköllä? Häiritseekö se, että se auto saattaa olla sun autoa nopeampi ilman, että se edes pitää “auton” ääntä? Vai se, että muijas istuu ennemmin sellaisessa autossa, kuin sun deekuvolvossa? Vai mikä helvetti tässä nyt on ongelmana? Musta on järjettömän hienoa kuinka monta uutta autoharrastajaa ja autoilusta kiinnostuvaa ollaan saatu joukkoomme pieneen sähköautojen myötä.

Miettikää hetki. Kaikki sähköllä liikkuva on aina ollut järjettömän hauskaa. Osa jo ennen sähköautojen astumista katukuvaan. Golfautot, törmäilyautot, varastotrukit, sähköpotkulaudat, lasten leikkiparkkien vekottimet, Segwayn ensimmäinen malli. Kukaan ei ole koskaan itkenyt ajaessa jollain noista. Olisi myöskin vaikea kuvitella, että yhtä pienen polttomoottorin lisääminen sähköisten tilalle tekisi noista laitteista yhtään hauskempia. Ensin vedetään käyntiin, sitten painetaan kaasua ja odotetaan vapaakytkimen nappaamista, tämän jälkeen menee vielä hetki, että ollaan optimikierrosalueella, missä on täysi veto. Yhtään kun hidastaa ja painaa kaasua, niin taas odotellaan vetoja. Mikroautoissahan idea on ajaa kaasu kokoajan mahdollisimman pohjassa. Jos jarrutat liikaa joudut taas odottamaan, että moottori pääsee täysille kierroksille. SILTI, tähän asti ajamistani mikroautoista bensavehkeet ovat olleet hauskimpia. Tarkoitan tällä sitä, että sähkö ei toimi yhtä hyvin kaikkialla ainakaan vielä, mutta sähköhärpäkkeillekin on oma paikkansa maailmassa eikä se tee toisesta sen huonompaa.

Renault Twizy oli ehdottomasti yksi hauskimmista autoista millä olen ajanut. Tai no, tämä oli kevyt nelipyörä, mutta ero autoon on vain paino. Toisaalta, hieman huono tällä on roadtrippejä tehdä, kuvassa akku pääsi loppumaan 75km:n kohdalla ja lopulta työnsimme autoa 7km ensimmäiselle kohdalle sattuneelle talolle, mistä saimme onneksemme vieraanvaraisuutta.

Onhan toki täyssähköautoissa ja niiden infrassa kehitettävää. Jos mietin itseäni, fiksuin valinta olisi hybridiauto, kunhan sitä käyttää niin kuin kuuluu. Itse nään, että käyttäisin normaalia bensamoottoria siirtymissä ja isommissa vauhdeissa ja aina kaupunkiin tullessa ja liikennevalojen alkaessa käyttäisin täysin sähköä, jos auto sen mahdollistaa. Tyhjäkäynti varsinkin vanhemmassa perusautossa kuluttaa järjettömästi bensaa. Puhumattakaan vaikka Tampereen Hämeenpuistossa 100 metrin välein tulevista liikennevaloista. Jopa bensalenkkarinkin silmin tuo on turhaa bensan kuluttamista. Sitä kuuluu käyttää valtateillä ja ohituksissa.

Sitten toisena on melu. Kyllä minä tykkään yli kaiken bensamoottorin äänestä – kunhan se tulee oikeasta autosta. Joku päivä vielä demonstroin asiaa kuvaamalla arkista Hämeenpuiston ruuhkaa ja sen jälkeen kuvaamalla sama ruuhka täysin sähköautoilla. Tuollainen ruuhkassa räksättäminen on sitä turhaa melua. En ole ainakaan itse koskaan nähnyt, että vaikka nyt tässä esimerkin Hämeenpuistossa olisi ruuhkassa pelkkää Alfa Romeota, Bmw M- sarjalaisia, Audin kireitä kasikoneita ja jenkkiautoja saati Yritysleasing superautoja. Tämän tyyppinen ääni ei ole meluhaittaa, mutta se on, että ruuhkassa seisoo Toyota Yarista, vanhaa Vitoa ja Transittia, pari kuorma-autoa ja joku Bmw 325;n, mistä on joko putki poikki tai vaimentimet otettu pois. Jos pitäisi valita edellämainittu tilanne tai “täysin hiljainen” ruuhka täynnä sähköä ja hybridiä, en tiedä teistä, mutta itse mielummin sippailen inkiväärioluttani jälkimmäisessä vaihtoehdossa.

Luulitteko, että tää on yhdensuuntaista ampumista? Nyt on teidän vuoro, helvetin IPAa lipittävät, napaanne tuijottavat opportunistit

Kattokaas ny. Ku mua on ruvennut häiritsemään tää, että aletaan nostaan itseään jalustalle sähköauton hankkimisesta. Ja nimenomaan täyssähköauton hankkijoiden joukossa. Hybridien ostajat on monesti niitä ketkä vittuakaan välittävät siitä hybridiominaisuudesta. Ostetaan vaan hybridi, koska siinä on enemmän tehoa ja halvempi hinta, ei sitä sähköä kiinnosta käyttää PAITSI jos satut olemaan ilmaisen latauksen ulottuvilla vaikka lomareissulla ja on luppoaikaa. Ja vähän samaa ne on autonvalmistajatkin miettineet. Porschen iso hybridimaasturikin tyhjää todellisuudessa akkunsa ihan muutaman kilometrin matkalla ja lopun reissua kuunnellaan V8:n sulosointuja.

Mutta takaisin tuohon jalustalle nostamiseen. Lähes jokaisessa “ostin sähköauton”- postauksessa, mitä somessa on nähnyt jaksetaan tuoda esiin se “ilmastonsäästö” ja “päästötöntä ajamista, mikä pelastaa maapallon”- aspekti. EI. Kun totuus on se, että teitä ei todellisuudessa vois vittuakaan kiinnostaa joku maapallon pelastaminen vaan se, että te saatte omaa etuanne polttoainesäästöissä, jotta teidän ei tarvitsisi maksaa turhasta ja usein tarvi maksaa ollenkaan. Lopettakaa se vitun lässytys ja Get The Fuck Outta Here. Yksinkertainen kysymys; Jos teitä ihan oikeasti kiinnostaisi ja te välittäisitte ilmastosta ja tästä pallosta, niin ostaisitteko sähköauton, mikäli sen käyttäminen tulisi kalliimmaksi, kuin polttomoottorikäyttöinen auto? Väitän, että yksikään käsi ei nouse. Ostaisko jengi sähköautoja, jos ne olis hitaampia, kuin polttikset? Kyllä, kyllä ne näyttää ostavan. Entäs jos ne ei ookkaan maantiellä sen hiljaisempia sisämelultaan? Kyllä niitäkin tuntuu menevän kovalla tahdilla. Entäpäs lähdetäänkö varusteista tinkimään, jos samalla hinnalla saa vaikka hyvin varustellun diesel Bemarin? Aika selvää on, että lähdetään. Suostutaanko sitten sähköautosta maksamaan jopa yli 100 000€, kun samalla hinnalla saa jo todella upeita polttiksia? Ilmeisesti. Ollaan valmiita maksamaan sata tonnia siitä, että ei tarvi maksaa ajamisesta. Hih. Sähköauton ostoon vaikuttaa lähes ainoastaan ja pääasiassa se syy, että saadaan jotain halvalla ja jopa ilmaiseksi, sähköä. Minkä takia luulette, että Diisseliautot aikoinaan saivat suuren suosion? Tesla on ainoa valmistaja, mikä on poikkeus tämän kohdalla, sillä sellaisen hankintaan on muitakin syitä. Vaikka en ole Tesloja ajanut kuin kymmeniä metrejä pihassa siirtoa, niin ymmärrän hyvin miksi sellaiseen voi ihastua. MUTTA. Silti jos miettii, että kaikki muut asiat pysyisivät ennallaan, mutta otettaisiin pois Teslan Superchargerit, tai edes niistä se ilmainen lataus, niin on aika selvää, että kiinnostus kyseiseen merkkiin olisi jonkinverran pienempi.

Sitten kun puhutaan näistä “nollapäästöistä”, niin bensalenkkarit ja essonbaarin sedät jaksaa aina puhua siitä, kuinka sähkövoimalat saastuttavat, joten päästöjä tulee. Ovat toki osittain oikeassa, mutta jotenkin mun on aika helppo hyväksyä se ajatus, että sähkövoimaloiden hyötysuhde on hiottu mahdollisimman hyväksi, tuli niitä päästöjä enemmän tai vähemmän. Muutenhan tuollainenkin tehdas tekisi vähemmän voittoa, jos liikaa energiaa kuluisi voimalan pyörittämiseen. Jo prosentin lasku hyötysuhteessa tiputtaisi aivan varmasti kymmeniä ellei satoja tuhansia euroja voittoa tehtaan tuloksesta. Eikä semmoinen kävisi päinsä isoille herroille pöytiensä takana… Mutta afterall kulunut argumentti essonbaarin suunnalta, kun eivät kuitenkaan osaa ajatella paljonko heidän autojensa hiilijalanjälki on kokonaisuudessaan. Jos ei oteta pakokaasuja huomioon jostakin Jeesuksen vanhasta Fordista, on sen hiilijalanjälki varmasti isompi, kuin vaikkapa Teslan, kun ajatellaan päivittäistä käyttöä eikä niinkään autojen valmistamista.

Asioita, mitkä pitävät mua öisin hereillä

Naiset. Niin ja tietysti se, että sähköautolla ajaminen voi olla kallistakin, jos oikein puusilmä olet. Talvella pari autotoimittajaa lähti Tesla Model 3:lla pohjoiseen testatakseen millaista Teslaa on käyttää siellä. Sähkön hinnaksi Helsingistä pohjoiseen tuli yli 70 euroa?! Samalla summallahan ajaa ihan tavallisella diisseliautolla lappiin ja voi jopa jäädä vielä jotain jäljellekin tankkiin. Toimittajat olivat toki aivan pihalla siitä, miten ja missä tuollaista autoa kannattaa ladata, mutta on silti mielenkiintoista huomata tuollainenkin tilanne, sillä eivät he voi olla ainoita, kenelle noin voi käydä. Toinen, siis kolmas yöllä valvomista aiheuttava asia on käyttövoimavero. Minä niin kuin muutkin bensalenkkarit ollaan oltu siinä käsityksessä kaiken tämän nollapäästö- hypetyksen painostuksessa, että ei tällaisesta tarvisi polttoaineveroja maksaa saati ainakaan suuria summia. Teslassa maksat yli 200€ käyttövoimaveroa. Se on liki eurolleen saman verran, kuin 1995 vuosimallin 1,8 Golfissa?! Missä kohtaa mentiinkin ajassa taaksepäin? Maksat kuitenkin jo sähköstä ihan kunnioitettavaa veroa itse sen kuluttamisesta sekä siirrosta ja päälle Traficom muistaa ottaa vielä sopivasti välistä. Mikä juttu?

Myöskin siitä en pääse irti, kun jaksetaan itkeä sähköautojen kantamasta. Että kun 250km ei kuulemma riitä, kun ei pääse kusematta lappiin (been there) yhdellä tankkauksella kolme kertaa päivässä koko vuoden ajan. Kun se on niin yleistä nykypäivänä tommonen reissaaminen. Vittuako kitisette, kun samaan aikaan tankkaatte kympillä tai kahdella sitä omaa autoanne, millä pääsette 50-150km kerrallaan. Sähköautolla olisitte tuonkin matkan saanut Lidlillä ladatessa ilmaiseksi ja käyttänyt sen 20€ vaikka baby wipes:hin, että voitte pyyhkiä sen likaisen suunne.

Viimeinen asia, mikä osiltaan huolettaa, mutta samalla antaa toivoa myös matalemmille palkkaluokille. Nämä alkupään sähköautot. Ne kun eivät olleet vielä ihan kovin hitti miltään osin ja heti perään tuli tilalle parempia vaihtoehtoja. Hyvänä esimerkkinä täyssähköinen E-Golf. Ensimmäinen sähkö Golf omistaa 150km kantaman ja sitä sai vuosi takaperin noin 20 000€ hintaan. Ongelmana vain on, että tästä seuraava malli E-Golfista omisti 300km kantaman ja tätä autoa sai 24 000€:sta ylöspäin. Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa? Ei olisi mitään järkeä ostaa muutamaa tonnia halvempaa Golfia, mistä puuttuu puolet kantamasta. En tiedä näiden autojen nykyhintoja, mutta on aika selvää, että tulee aika jolloin kukaan ei kelpuuta esimerkiksi tuota ensimmäistä E-Golfia ja silloin joko pienempituloisilla on mahdollisuus ostaa niitä, sillä hinnat tippuvat niin järkyttävästi. Tai edes he eivät halua ostaa niitä jolloin Golfeista ja monista muista vastaavista tulee vain pihassa seisova ongelma mitä kukaan ei halua millään hinnalla.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *