Koeajot

Liian lyhyt koeajo, Defender 2020

 

Kaikki on juuri sitä miltä näyttää

Jos halusit mahdollisimman lyhyen ja rehellisen vastauksen, niin sait sen. Tästä autosta on vaikea löytää mitään feikkiä. Paitsi etuvalot. Tässä kyseisessä mallissa siis tuo lähes ympyrän muotoinen osa ei ollutkaan valaistu, mutta siltä se oli saatu kuitenkin näyttämään. Kieltämättä hieman outoa reippaan 150k€:n autolta, kun sen saa lisävarusteena… First world problems, mut hei! Toiset tekee auton ostopäätöksen jo pelkästään ratin perusteella.

Osa autovalmistajista on alkanut tekemään uusia malleja vanhoista klassikoista. Joissakin tapauksissa kuitenkin toteutus on ontunut. Otetaan nyt vaikka suurimpana esimerkkinä japanilaiset , jotka päättivät tehdä yhdestä legendaarisesta automallistaan joka osa-alueella paremman ostamalla saksalaisilta lähes koko auton. Helppo kauppa, kun toisilla on rahaa ja toisilla sitä osaamista. Kaikki voittaa. Vai voittaako?

Oman tulkinnan mukaan Supra sai mahtavan somehuomion ja harrastajat hulluiksi, mutta kun ilmoitettiin auton olevan pitkälle Bemarin tekniikkaa, nosti se somehuomion vielä korkeammalle, mutta sen laatu muuttui. Ja väitän, että myytyjen automallien määrä ei ole niin suuri, kuin sen olisi voinut olettaa olevan.

Toyota on silti tehnyt harppauksia oikeaan suuntaan moottoriurheilun saralla, mutta tämä artikkeli ei kerro siitä. Tämä artikkeli kertoo siitä, että vaikka Land Rover uudisti Defenderin täysin, toteutus on kaikkea muuta kuin ontunut. Jokaista yksityiskohtaa on mietitty pitkään ja hartaasti ja voisi jopa sanoa tämän olevan viety liian pitkälle, ellei jokainen kohta tuntuisi siltä, kuin sen kuuluisi olla autossa.

Autovastaava Pitkänen

Kutsuttiin mua myös Virka-apu Joniksi ja joskus myös isukiksi, mutta ei siinä kontekstissa, missä teidän likainen ajatusmaailma sen ensimmäisenä ajattelee. Autovastaavaksi “nimitys” oli kummasti kuitenkin näistä mielekkäin.

Puolustusvoimissa kalustosta pidetään huolta, sillä niiden on tarkoitus pysyä toimintakunnossa hyvinkin pitkään sillävälin, kun budjettia pienennetään uuden kaluston hankintaan. Yksi tärkeimmistä vaiheista kaluston huollossa on moottorimarssien jälkeinen pesu ja siihen liittyvät huoltotoimenpiteet, kuten rasvaukset, pyyhkimiset ym. “Meidän porukka” oli usein moottorimarssilla ja koulutushaaran vuoksi kuljettiin kuorma-autojen tai bussien sijaan henkilö- ja pakettiautoilla. Ja kuten moni tietää, Defendereitä on kyseisellä lafkalla aika paljon käytössään. Kilometrejä sellaisen ratissa tuli kohtuutt… tarpeeksi. Bensalenkkarina otin usein ennemmin Defen kuin vaikkapa uudehkon vuokra-auton, jos valinnanvaraa oli. Jos joku oli varmaa, niin se, ettei tämän auton ratissa alkanut nuokkumaan rankimpienkaan harjoitusten jälkeen. Dramatiikkaa esiintyi Defellä ajamisessa. Sain siitä niin paljon tarpeekseni, että asepalveluksen jälkeen lopetin Salattujen Elämien katsomisenkin kokonaan. 

Marssien jälkeen luonnollisesti autot pestiin ja minä siellä ensimmäisten joukossa hinkkaamassa, sillä kai mua voi sanoa jonkinlaiseksi autonpesuharrastajaksi myös. Jokainen tätä lukeva autonpesua harrastava tietää, että kun tarpeeksi paljon hinkkaa vaikka sitä omaa autoansa, alkaa huomaamaan ja muistamaan auton muodot. Tämähän on päivänselvää; kun hinkkaat ja tarkastelet läheltä jotain tiettyä muotoa tarpeeksi monta kertaa, niin jää se lihasmuistiin, eikö? Tai, älä vastaakaan. Nyt on kirjoitettu turhan monta riviä, että mennään vihdoin pointtiin. 9kk aikana pesin aika monta Defenderiä ja kun näin tämän uuden Defenderin livenä helmikuussa Autocenterin tiloissa, en voinut kuin olla tyytyväinen. Auton muodot on tuotu rohkeasti todella pitkälle vanhasta mallista. Satunnaisesti kävi mielessä jopa, että onko tämä vedetty överiksi. Mutta niin se pitääkin. Vuosien ajan on saanut lukea ja kuulla kiukuttelua siitä kuinka vanhoja automalleja saisi alkaa valmistamaan uudestaan, sillä ne olivat niin ylivoimaisia ja ennen kaikkea hyvännäköisiä. “Nykyään kun ei osata tehdä muutakuin samannäköisiä Nikko- autoja”. Ei pitäisi olla uusi asia, että Corolla Mark 2:sta ei ole mahdollista enää valmistaa nykysäädösten mukaiseksi. Mutta Defender on hyvä esimerkki siitä kuinka lähelle tätä voidaan päästä. Sitä ei ole tehty kaukaisesti edeltäjäänsä muistuttavaksi, joka ratsastaa aiemmalla maineella ja markkinoinnin superlatiiveilla yritetään paikata koloa vaikka todellisuudessa uudessa mallissa ei ole muuta samaa edeltäjänsä kanssa kuin nimi. “Ajajan auto”. Kuulitteko muuten siitä uudesta Mustang Match E:stä? …

Ei maastoon maastoautolla

Voisi sanoa hieman haastavaksi yhtälöksi hakea autoliikkestä koeajovideon tekemistä varten yhdeksi (1) tunniksi ajoon auto, mikä on tungettu täyteen kaikkea uutta, “tutustua” autoon, asentaa kamerat, mikitys ja kaiken jälkeen saada vielä aikaan video, missä olisi edes vähän jotain järkeä. Siihen päälle olla likaamatta autoa ja kirjoittaa tällä hyvällä muistilla varustetulla pääkopalla siitä vielä juttu tähän meidän blogiin. Videoiden tekeminen kun ei muutenkaan kuulu meidän vahvuuksiin, sillä alusta asti ollaan tehty “alusta loppuun itse” -mentaliteetilla. Vielä vuosi sitten me ihmeteltiin miten me saadaan kahden tai jopa kolmen ihmisen äänet yhtäaikaa omista mikeistä suoraan kameraan, se ehkä kertoo hieman jotain meidän järkkymättömästä media-alan kokemuksesta.

Maastossa ajamalla en ole tainnut koskaan rikkoa yhtään autoa itse. Mielenkiintoinen fakta, sillä tuntuu, että kaikkialla muualla mä saan kyllä ajettua viat esiin autoista. Defeä ei kuitenkaan annettu koeajoon maastoon, kun kyseessä oli normaali koeajo. Sensijaan asiantuntevat, ei niin palkitut, ammattijournalistit saivat tähän mahdollisuuden vaikkakin itse maksavat vahingot. En minä siitä syytä Autocenteriä, ymmärrettäväähän se on olla ottamatta riskiä antaa 152 500€ hintalapulla oleva auto tämän näköiselle kaverille maastoon ajettavaksi. Eikä se mulla olisi ollut kuitenkaan mitään pientä hipsuttelua ristiriipunnassa ja auton kehumista maasta taivaisiin tuon perusteella. Mun mentaliteettina on aina ollut tottakai kunnioittaa auton omistajaa, mutta harvemmin kyllä itse autoa. Jos auto on rakennettu siihen mitä tekee, kyllä sen kuuluu kestää se rääkki, mitä sille annetaan. Audi TTRS on suunniteltu sekä rata- että katukäyttöön. Silloin sillä pitää päästä radalla isoolujaa ilman minkäänlaisia ongelmia. Sama pätee maastoon tarkoitetuissa autoissa. Typerää olisi lähteä Maybachia radalle rääkkäämään, kun auton penkit, mukavuus ja jättimäiset takajalkatilat voi testata säälimättä aivan jollain muulla tavalla.

Nyt jos pikkuhiljaa päästään asiaan takaisin, on varmaan selvää, että Defe ei saanut siis maastoajoa osakseen. Oikeastaan eikö se olisi ollut liian ennalta-arvattavaa? Sen sijaan vein Defenderin Suomen suurimpaan sisämaakaupunkiin. Paikkaan, jota ei voi vihata ja jossa on vain yksi jääkiekkojoukkue – Tampere. Defenderille kaupungissa ajaminen ei ollut ongelma, mikä ihmetti suuresti. Olen toki tottunut ajamaan edellisellä Range Roverillani kaupungissa, mutta Defender reilusti kookkaampana autona tuntui kulkevan ketterästi ja ilman pelkoa tilan ahtaudesta. Taskuparkkiin peruuttaminen 2- ja 3D -kameroiden avulla on helpompaa, kuin Ginger Joe:n tilaaminen baaritiskillä ilman, että kuulostat puhuvan joko rallienglantia, kiinaa tai aivohalvausta.

Kyllähän tuo kieltämättä päitä kääntää, mutta poikkeuksellisesti se ei aiheuttanut sen suurempaa henkistä ahdistusta, kuin vaikkapa M5:lla ajaminen Hämeenpuiston läpi. Tai Renault Twizyllä kruisailu kesäisessä Jyväskylässä.

Kuten videossakin mainittu, tämä auto on katu-uskottava kaupungissa, vaikka sillä pystyy, ainakin teoriassa pienillä muutoksilla, tekemään metsäreissun vaikka Kaukaasiaan ilman sen suurempia huolia, murheita tai turhia toiveita.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *